Tarikh 26.6. 2011
Masa 60 minit
Tahun Tahun 3
Mata Pelajaran Bahasa MelayuTahun 3
Unit 7
Aras 1
Tema Makanan Berasaskan Pertanian
Tajuk Makanan Berasaskan Pertanian
Hasil Pembelajaran ( Fokus utama)
4.2. Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan
maklumat yang disampaikan oleh pihak lain
Aras 3
i. Mengemukakan pandangan yang membina tentang sesuatu perkara yang dilihat, dibaca atau didengar.
8.2. Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk.
Aras 3
i. Membina pelbagai jenis ayat dalam sesuatu penulisan teks.
11.1 Menyatakan pandangan tentang perkara yang menarik dalam sesebuah karya
Aras 1
i. Meneliti perkara yang menarik dalam bahan yang ditonton atau dibaca
Hasil Pembelajaran (fokus sampingan)
7.2. Membaca dan mengenal pasti perkataan pelbagai jenis ayat dan gaya bahasa yang terdapat dalam teks sastera dan bukan sastera
Aras 1: Mengecam perkataan istilah dan ayat dalam karya prosa dan puisi yang dibaca
Objektif
Sebelum pelajaran ini berakhir:
1. i. Secara berpasangan pelajar dengan menggunakan sekurang-kurangnya dua ayat tunggal dalam perbualan yang sesuai dengan situasi.
2. ii. Setiap murid dapat menulis sekurang-kurangnya empat ayat tunggal dalam borang pengurusan grafik makanan berasaskan pertanian.
Pengetahuan sedia ada : Murid daripada keluarga pertanian dan tahu akan hasil-hasil pertanian
Bahan Bantu belajar: Teks, gambar digital, :lembaran kerja,
Sistem bahasa : a) Morfologi kata adjektif seperti
b) Sintaksis : ayat tunggal
c) sebutan dan intonasi : kesantunan berbahasa
d) kosa kata : timbus, lembap, subur, bertuah
Langkah dan Masa | Huraian hasil pembelajaran dan kandungan | Aktiviti pengajaran dan pembelajaran | catatan |
Induksi set 5 minit | 1. Kepentingan makanan daripada pertanian | Murid menjawab soalan guru a) Apakah nama buah-buahan yang anda dilihat? b) Di mana boleh didapati buah-buahan tersebut? c) Apakah khasiat memakan buah-buahan? d) Guru mengaitkan aktiviti dengan pelajaran? ( makanan berasaskan pertanian ) | BBB. Gambar buahan |
Langkah 1 10 minit | 4.2 Mengemukakan komen yang sesuai berdasarkan pemerhatian, pengalaman dan maklumat yang disampaikan oleh pihak lain | 2. Guru bersoal jawab dengan murid tentang pisang - Kegunaan daun pisang - buah pisang - jenis-jenis pisang - pisang yang ditanam oleh pelajar 4. Guru meminta dua orang murid mencerita pengalaman mereka membantu ibu atau keluarga mereka membuat kerepek | BBB: Gambar digital –pokok pisang, hasil daripada buah pisang. Nilai ; Kebersihan sewaktu membuat kerepek, memasak goreng pisang |
Langkah 2 20 minit | Aras 3 Mengemukakan pandangan yang membina tentang sesuatu perkara yang dilihat, dibaca atau didengar. Membina dan menulis ayat tunggal dan ayat majmuk dalam sesuatu penulisan teks tentang sesuatu tajuk. | 1. Guru menunjukkan buah-buah yang lain seperti gambar pokok , buah kelapa dan kelapa sawit.. 2. Guru mengutarakan beberapa soalan kepada murid tentang kegunaannya dan hasil makanan yang diperolehi dari tanaman tersebut. 3. Makanan yang dihasilkan daripada tanaman-tanaman lain seperti nenas, betik dan lain-lain 4. Murid membaca teks dengan sebutan dan intonasi yang betul 5. Guru dan murid berbincang tentang teks tadi 6. Murid membina ayat tunggal berdasarkan gambar tanaman tadi. | BBB: Teks (M/S 2) |
Langkah 3 20 minit | Aras 1 Meneliti perkara yang menarik dalam bahan yang ditonton atau dibaca. | 1. 1. Guru membahagi murid kepada 3 orang dalam satu kumpulan -Ketua kumpulan membaca jawapan 3. Murid menulis 4 ayat tunggal berdasarkan makanan berasaskan pertanian | BBB: Teka silang kata/lembaran kerja/komputer KB: Menjawab teka silang kata Kecerdasan pelbagai |
Penutup 5 minit | | 1 Guru dan murid menyanyikan lagu buah-buahan | Bahan audio (lagu buah-buahan) dan Lirik lagu |
No comments:
Post a Comment